Thursday, August 27, 2009

yogjakarta

Pada 9.2.09 aku tiba di Sukarno Hatta International Airport. Tujuan sebenar aku bukanlah nak meronda bandar Jakarta, tp nak rasa naik train ke Yogja. Dari airport aku ambik bas ke Station Gambir dgn kos Rp20000.


Ada bbrp train yg pergi ke yogja so aku ambik Pt.kereta api Argolawu dgn kos Rp250,000 jam 8pm. Perjalanan mengambil masa 8 jam, bising giler dgn roda yg bergesel pd landasan, nasib baik selimut n bantal n air n roti disediakan. selesa sgt rasanya sampai tido x sedar diri wlwpun x pakai earplug. maklumle kaki tido, bom jatuh pun x sedarnye.tau2....



muka syok abis le ni lepas minum soda gembira yg agak popular kat sini..

ramuannya(susu pekat + air sirap + air soda = soda gembira)


Di Yogja terdapat byk tinggalan sejarah dgn candi2 yg besar. Aku x melepaskan peluang utk ke Borobudur dan Prambanan. Dieng Plateu mengambil masa 3 jam perjalanan dr yogja. kawasan ni mmg cantik seolah2 mendaki cameron highland. ia terletak di daerah wonosobo dan cuacanya mencecah -4 cent. mmg sejuk.


Telaga warna yg dipercayai blh menghasilkan 7 warna .menjadi tempat meditasi org2 kenamaan. di telaga warna ini juga terdapat pokok yang menghasilkan buah karika
kawah merapi yg x lagi aktif. aku turun ke kawah dan sempat melihat letusan2 kecil dan bau sulfur yg sgt busuk.


Kawah kecil yg still berasap. kalau ada satu kat belakang rumah best gak.....boleh wat sauna!


Di dieng plateu, ubi kentang menjadi sumber pendapatan utama utk di eksport ke luar negara.
hari tetiba hujan , lebat lak tu....aku pun singgah di gerai berhampiran.sejuk bangat... best gak dapat minum kopi panas dan kentang goreng panas, mmg aku xkan lupa sampai bila2.

mentang2 le cuaca dia best, bunga dia pun gemuk2 n best. geramnye aku......



Kalau di cameron highland, penanaman tea di lereng2 bt, tapi kat sini yg ditanam adalah ubi kentang. Ditanam di sepanjang2 bukit, saujana mata memandang dan tanah yg subur atas tapak bekas gunung merapi yang tidak lg aktif.



Apabila berlaku gegaran atau limpahan lava gunung merapi, penduduk akan lari ke kawasan perlindungan bwh tanah yg disediakan.











No comments:

Post a Comment